Av Ulla Prahl - 25 januari 2016 11:18

Det ser inte så farligt brant ut på bilden men jag kan lova att det tar på krafterna att ta sig hem.

Godmorning Manly! Vi gör som The Locals, motionerar på morgnarna före frukost

Kyckling och valnötssallad och en grön smoothie till lunch på Warringha Mall.

Värdelöst vetande - Soptunnorna tömdes i dag :-)

Katten Oliwer somliga delar lägenhet med

Av Ulla Prahl - 24 januari 2016 11:31

Äntligen har kroppen rättat in sig efter tiden som gäller här, vi slipper vakna före 06, sov faktiskt till 8.30 i dag. Bim skickade sms och frågade om vi ville äta frukost med henne, Joey och Ulrike och det ville vi så klart. Bim förklarade vart vi skulle äta och vi visste vägen dit :-) Men någonstans blev det fel så Bengt och jag gick förbi restaurangen och knatade på ca 1km förlängt. Ja nu gjorde ju inte det något för vi behövde nog röra på oss ändå.
Efter frukosten som vi var färdiga med runt lunchtid satt vi en stund vid havet och kollade på de där båttävlingarna som var i går också, mycket publik och mycket att titta på. Emellanåt ropade de ut varningar om att hajar setts i närheten och att folk skulle ta sig ur vattnet. Dock låg många surfare kvar långt ute till havs och väntade på bästa vågen utan att bry sig. Antingen hörde de inte tutan för hajvarning eller så anser de sig vana att klara av en anfallande haj. Själv vågar jag ens en gång inte bada i kanten där på oceanside pga vågorna och än mindre pga hajar i närheten.
En kaffe på stan hann vi med innan vi gick hem och lagade middag, Bim och Joey kom lite senare för kvällsmat.
Som sagt vi har gott om tid att göra ingenting och vi är ganska bra på det också :-)

Frukostrestaurangen i morse. Om 200 personer passerade när vi satt där så ville 175 av dem klappa Connie.

En av tävlingsbåtarna på väg ut till bojen för att vända och snabbt som tusan ta sig tillbaka till land på bästa tid. En del båtar välte i de kraftiga vågorna.

De här gänget klarade sig utan att kapsejsa

Den här bilden talar för sig själv - Håll dig på land för bövelen!

Livligt på Manlys gågata The Corso

"Vår" uteplats god middag och dricka avnjöts här i kväll. Dessvärre glömde jag fotografera när vi satt där tillsammans, jag som skaffat selfiepinne för sådana ändamål :-)

Av Ulla Prahl - 23 januari 2016 12:19

I dag har varit en ganska lat dag om man inte räknar att vi gått nere från Manly och hem 3 gånger i de jäkla backarna. Här kommer vår dag i bilder:

Det här är huset vi bor i, vår lägenhet har fönster på baksidan.

Det var marknad i dag, där säljs allt från fina hantverk till mat också kläder.

Det visade sig att det var en kajaktävling i havet i dag, stranden var full av tävlande och publik.

I denna tävling körde alla med speedo´s ;-) Den sortens badbyxor finns väl inte i Sverige nu för tiden :-)

Vi mötte upp Bim och Connie för frukost på stan.

Efter lunch hann vi med en stund på stranden, det blåste rätt rejält så man kände sig nästan blästrad av sanden.

Framåt kvällningen åkte vi med Bim och Joey för att handla på Harris Farm. Massor av fina grönsaker och frukt, det mesta ekologiskt.

Kvällen avslutades med middag på fiskrestaurang.

Av Ulla Prahl - 21 januari 2016 08:57

När vi anlände till tågstationen var vårt tåg försent 50 minuter, det var ju snö på spåren, suck...Okej vi tar det som går 3 minuter senare men får då byta i Malmö tänkte vi. Men då var det också försenat men sen kom ändå ett tåg på utsatt tid och det gick hela vägen till Kastrup. Skånetrafiken i nötskal, vi vet egentligen vilket tåg vi kom med.
Dumt vi ödsla pengar på en duofamilj eftersom tåget var så knökfullt att konduktören hade inte kommit fram för att kolla en enda biljett ändå.
Så småningom steg vi av i ett väldigt varmt Sydney och där stod Bim och väntade på oss :-) Bim och Joey hade lagat pulled park, sallad och fixat efterrätt till oss, dock orkade vi inte riktigt äta då. Somnade vid 24-tiden för att vakna kl 06. Då åt vi pulled park och sallad :-) somnade om till 12.45 :-) Då gick vi till Manly och åt frukost och handlade lite på Coles.
Nu är vi barnvakt till Connie, Bim och Joey är på någon föreställning av nåt slag.
Just nu regnar och åskar det som bara den, hoppas det lugnar ner sig tills Connie behöver gå ut.

Störtregn och åska

Trött liten Connie

Av Ulla Prahl - 18 januari 2016 17:53

De senaste dagarna har bestått av ett enda småfixande med massa grejor som ska med i väskan, eller bara göras, ringas, ställas i ordning mm. I går och i dag har vi haft Mi & Adrian och barnen på besök vilket alltid är en stor glädje men nu har det ändå varit med smolk i bägaren, ska ju inte träffa dom på länge :-(
Samtidigt som jag känner sån glädje över att träffa Bim så är det sorg i hjärtat över att inte få umgås med Mi och Marina var och varannan dag. På nåt vis ska vill väl överleva detta också med hjälp av FaceTime.

Packningen är nästan klar, kylen tömd, biljetter och pass i väskan, räkningarna betalda, bilen lämnad, cykeln inlåst....

Den ungen alltså....den godaste som finns

Saknar dig redan älskade barn

Det här är vårt nya barnbarn, hon heter Connie :-) Hon kom dock lite plötsligt

Av Ulla Prahl - 14 januari 2016 13:02

I dag fick jag svaret på de"fula urinstickorna" som blev skickade till odling häromdagen, det fanns inga bakterier, puh...men dock blod i urinen, skit också. Doktorn skickar remiss till cystoskopi av urinrör och urinblåsa, men va f-n jag vill veta nu så vad gör man då?
Jo jag ringde en privat urolog i Helsingborg, Kärnan Kliniken. Nu hade jag en otrolig tur, tack vare att dom fått ett återbud fick jag en tid i dag och det utan remiss.
Kom dit och fick träffa en helt underbara ssk och sen också en trevlig doktor, jag var så nervös att mina ben hoppade, orolig för resultatet inte själva cystoskopin, men det kunde ju faktiskt vara cancer och det hittade jag inte på själv i min egen hjärna utan det var något som doktorn i Landskrona gjorde vissa hintar om. Cystoskopin avklarad på 5 minuter och resultatet - Nä du har inga allvarliga sjukdomar i ditt urinrör eller urinblåsa (jag har själv sett den på skärmen, typ ljusrosa och blank). Tack gode Gud, mina ben kunde sluta hoppa :-)
Dock kvarstår problemet med blod i urinen, det blir en remiss till njurröntgen och enligt doktorn kan det vara så att vissa människor bara läcker blod från njurarna och kanske är jag en av dom. Nu kan jag åka till Australien nästa vecka utan att vara orolig för detta.
När vi kom hem så hade de Internationella körkorten kommit, detaljerna börjar falla på plats :-)

Här är tillstånden att få köra på Nya Zeeland, det står däremot inget om våra kunskaper att klara vänstertrafiken :-)

Av Ulla Prahl - 13 januari 2016 21:24

Vi fick rådet att det kunde vara bra att ha något som skyddar underbenen när man ger sig ut i terrängen på Tasmanien och Nya Zeeland. Så vi hittade de här damaskerna för ändamålet, ser lite tokigt ut men man vet ju inte vad som lurar i vegetationen där borta :-)
I dag kom också vårt Visum, tack o lov, dock inte det internationella körkortet ännu.
Vi har haft Gerd, Anders, Lukas och Adrian på lite Hejdå fika i kväll, trevligt småprat om allt möjligt några timmar. Mi och Marina har också varit här och sover över hos oss.

Som sagt ingen orm ska komma nära dessa benen :-)

Den bästa, hur ska vi klara oss utan henne?

Av Ulla Prahl - 12 januari 2016 13:29

I dag fick jag bege mig till doktorn för magont sedan i fredags. Lite snicksnackande med doktorn, några blodprover och urinprov sen lätt doktorn meddela att jag har "fula urinstickor". Vilket då innebär någon form av urinvägsinfektion som jag inte märkt av på traditonellt vis iaf. Odling blev skickad och svar väntas på torsdag. Men som sagt min tid är lite begränsad eftersom vi åker på tisdag, hoppas det löser sig innan dess.
För säkerhets skull kokar vi nu ingefärsshot och det är ju bra mot lite allt möjligt.

200g riven ingefära kokas med 1 liter vatten, tillsätt 0,5 del honung och sen 2 pressade citroner. Starkt som brännvin, men ta en shot eller två om dagen. Alltid hjälper det mot något :-)