Direktlänk till inlägg 9 februari 2016

En dag i Sydney

Av Ulla Prahl - 9 februari 2016 13:09

Vår plan i dag var att åka till ett litet ställe som heter Rose Bay, man tar båten från Manly och kommer till en liten by med en strand lite restauranger och affärer, när vi kom till Wharfen visade det sig att den båten bara gick på helgen. Vi bestämde om och tog stora båten till Sydney i stället.
När man inte är van vid storstäder så känns det mäktigt på nåt vis när man ser alla höga hus, allt folkvimmel, liv och rörelse precis överallt. Vi promenerade upp längs den gatan vi känner bäst till George street, tittade i lite affärer, tog en tur in i det stora shoppingcentret Westfield och irrade runt där ett tag utan att veta vad vi igentligen ville titta på så vi bestämde oss för att ta oss ut igen och det gjorde vi men hamnade på en helt annan gata :-) Vi var inte helt läst utan hittade rätt igen.
Dagen förflöt med lite mat och drickapauser och jag fick 2 klänningar med mig hem :-)

Den här bilden är från i går och då var vi inte särskilt aktiva. Det blev en dag på stranden och sen Fish&Chips på Wharf Bar, det hade Bengt längtat lite efter, det finns till specialpris på måndagar 16 aud för maten och en öl eller vin, prisvärt :-)

Tror att Budweiser hade kickoff också där på Wharf Bar :-)

Så i dag tog vi stora långsamma båten till Sydney (30 min)

Och lämnade "vår strand" bakom oss

Den här vyn har vi passerat rätt många gånger nu men kan ändå inte låta bli att fotografera den. På alla proffsfotografers bilder av Operahuset ser det så blankt och fint ut men i verkligheten ser det rätt skitigt och gulaktigt ut.

När vi kom av båten möttes vi av de här figurerna, det firas Kinesiskt Nyår nu och liknande skapelser fanns på flera ställen i stan.

Som de här t ex på Martin Place.

Det var nu vi kände att vi behövde en dricka efter vi snurrat runt inne på Westfield och kommit ut på fel gata. Jag kände mig dock ganska nöjd eftersom jag fick med mig en ny klänning.

Trafikstockning på övergångsstället

Efter att jag erövrat ytterligare en klänning tog vi oss ner till kajen som går längs hamnen ut mot Operahuset, där är rysligt trevligt att sitta och titta på folk och båtar och livet i allmänhet. Under tiden passade vi på att äta också.

Här kan man "hälla sig" en stund, inte dumt alls.

Det här stora kryssningsfartyget baxade sig sakta ut från hamnen och gav sig i väg från Sydney.

Strax efter kom den här lilla taxibåten vispande som ettrig geting, ganska stor kontrast de två båtarna.

Operabarerna i kvällssolen.

Sydney är roligt att besöka någon enstaka dag, men väldigt skönt att komma tillbaka till Manly igen.

Och då mötte vi de här 2 sötnosarna Bim och Connie som vi tog en glass med (Connie fick ingen).

Tack för i dag Sydney där borta bakom kullarna, det var trevligt att träffas men vi trivs nog ändå bäst i Manly :-)

Cija

9 februari 2016 13:22

Vilka härliga bilder. :)
Jag har aldrig vart i just Sydney men flera andra ställen i Au. Går allt som planerat blir det en resa dit igen inom 2 år :)

Ulla Prahl

9 februari 2016 14:14

Tack Cija,
Vi har också varit runt på lite olika ställe, men varje gång är vi alltid i Manly, pröva det du också nästa gång. Snart åker vi vidare och då blir det Melbourne, Perth, Tasmanien och Nya Zeeland.