Av Ulla Prahl - 19 mars 2016 06:41

Vårt första möte med vår husbil blev en sorglig historia. När vi kom till husbilsfirman såg vi genast att det fanns små nätta husbilar och vi skojade om att vi får säkert en av de små
När det blev vår tur i besannades våra farhågor.....en liten bil var vår för 10 nätter framöver. Uthyraren tyckte det var konstigt att vi valt en sådan liten bil till 4 personer, vi sa att vi inte valt själv utan gått på rekommendation av Australienresor. Vi diskuterade en stund fram och tillbaka hur vi skulle göra, kanske skita i husbilen och välja en personbil i stället och bo på hotell under resans gång, vi försökte också uppgradera oss till större husbil men de hade ingen ledig. Till sist bestämde vi oss vi tar den lilla och skaffar oss en ny erfarenhet :-) Det positiva var att den var smidigare att köra än en stor. Så vi gav oss ut på vägarna och än en gång blev Rickard chaufför, det kändes faktiskt tryggast så :-)

Ja ni ser själv den här lilla bilen tyckte försäljaren på Australienresor att 4 fullvuxna medelålders personer skulle få plats i. Vi hade även bett om att det skulle finnas toalett i husbilen, och visst fanns det en toa, en liten en i bagaget som man skulle ta fram och "sätta någonstans" när man blev nödig. Vet inte riktigt hur försäljaren tänkte vi skulle använda den, på gräsmattan på campingen eller. För hon hade ju även rekommenderat oss att inte "fricampa" i buschen. Vi använde aldrig den toaletten på hela resan :-)
Första stoppet med husbilen blev en livsmedelsaffär för att bunkra upp lite och därefter en lunch på det och sen hade vi glömt allt det tradiga med för liten husbil och skrattade mest åt det.
Vi åkte förbi vackra landskap på snirkliga vägar, upp och ner över berg och kom på eftermiddagen fram till en fin camping i närheten av Hot Water Beach, här intog vi vår kvällsmat med lite gott vin och öl till det, det blev lite kyligt så det var inte så dumt att ha en dunjacka med sig.

Sen blev det dax att bädda vilket krävde en viss finurlighet, alla väskor fick flyttas, Rickard bäddade på ovanvåningen som var otroligt trång i värsta cellskräcksanda. Som tur var vande sig Rickard och Anneli att sova där uppe.

På morgonen efter steg vi upp kl 7 för att gå till Hot Water Beach, när vi gått genom ett regnskogsliknande område kom vi fram till stranden precis i soluppgången och det var så vackert att man blev tårögd. Vi fick hjälp av en man att hitta det rätta stället och när vi kom dit kände vi direkt hur varmt det var i vattnet och man kunde även se hur det småbubblade i sanden. Spadar att gräva med hade vi glömt att hyra i receptionen kvällen innan men som tur var träffade vi på ett par med två spadar så vi hjälptes åt att gräva en gemensam grop med dem. Vi var först på stranden och kunde på så vis välja bästa stället.
På vissa ställe var det så varmt att man inte kunde sitta på sanden eller stoppa ner fötterna i det. Men det var härligt att ligga där det var lagom :-)

Dagen efter körde vi mot Rotorua och på vägen åkte vi inom en kiwifarm där vi åt lunch och prövade även deras hemmagjorda kiwiglass, den var dock ingen höjdare tyckte någon av oss. Vi köpte med oss juice, choklad och några kiwikrusbär.
På kvällen åkte vi på Maoriafton. Vi blev hämtade av en trevlig man i buss som berättade en del Maorihistoria under färdens gång.
Efter en kort stund kom vi fram till en uppbyggd Maoriby i skogen där vi gick runt till olika små hus där maorier berättade om lekar barnen gjorde, om Haka, traditionella hantverk mm.

Det blev uppträde med Haka, sånger och historier, allt väldigt intressant. Maten vi blev serverade hade lagats till på traditonellt vis i en glödgrop i marken och vi kunde se när maten lyftes upp. Det var olika sorters kött, potatis och grönsaker. Kvällen avslutades med mer sång och Maorihistorier och därefter kördes alla gäster hem med bussen igen. Den trevliga busschauffören fortsatte underhålla med sång och även att köra 7 rundor i rondellen när vi kom in till Rotorua igen :-)
Väl hemma igen blev det samma procedur med att flytta alla väskor igen och göra iordning bäddarna för natten.

Av Ulla Prahl - 17 mars 2016 06:10

När vi landat fick vi kasta oss snabbt som tusan i en taxi för att ta oss till biluthyrningsfirman som skulle stänga om 30 minuter, damen där blev varskodd att vi var på väg så hon var snäll och väntade in oss. Vi fick en stor fin jeepliknande bil med gott om plats. Rickard intog platsen vid ratten och Anneli blev kartläsare, den första sträckan blev runt kvarteret till hotellet, ett enkelt men funktionellt ställe för en natt. Påkvällen intog vi en supergod middag på en lokal krog och därefter hade vi lite kontorsarbete på hotellet där vi satte upp rutten för morgondagen.

Våran bil :-)

Efter någon mil blev första stoppet på en Hallonfarm, hallon odlades i stora tälttäckta gångar med massor av asiatiska arbetare som plockade och packeterade hallonen. Inne i affären kunde vi provsmaka diverse hallonprodukter såsom likör, sylt, chutney. Vi blev så klart tvungna att köpa med oss lite av det som erbjöds.
En halvmil längre bort hittade vi en ostfarm - in och provsmaka och köpte med oss ostar till kvällen. Sen blev det ett litet ölbryggeri där vi också kunde se humlen växa i rader bakom huset, ja naturligtvis blev det inköp även här :-) Sen styrde vi kosan mot en körsbärsfarm och där presenterades ungefär samma produkter som på Hallonfarmen men då med körsbärssmak.

på vår lista hade vi sen ett ciderbryggeri, dessvärre skulle dom ha ett stort bröllop och hade stängt, likaså på ett whiskydestilleri, där var grinden liksom bara låst till vissas besvikelse.

Nu gick färden över bergen och genom täta skogar utan några hus eller byar på långa sträckor, tur vi hade GPS, framåt eftermiddagen kom vi till Craddle Mountain, en väldigt stor nationalpark. Här hade vi bokat två nätter.

Vi fick vars ett litet hus i skogen och direkt vi steg av bilen satt där en liten wallaby i buskaget precis intill, ganska orädd. Vi tog oss en promenad på en av de stigar som fanns i området och ganska snart träffade vi på fler wallabies som skuttade bara några meter före oss och precis intill ingången till receptionen bodde en wombat. På vägen såg vi flera ödlor som kilade förbi. På kvällen smakade vi våra ostar, vin och öl som inhandlats på dagens runda.

Efter stor frukost i matsalen gav vi oss iväg på flera av de rundturer som fanns uppmärkta i området, dock ej den 2-3 timmar :-) Inne i regnskogen var det fantastiskt vackert och trolskt.
På kvällen åt vi en härlig middag i matsalen och dagen efter åkte vi vidare mot Hobart.

Vi tog vägen förbi det berömda wineglass Bay och visst var det vackert men inte helt lätt att hitta vägen dit, men över stock o sten så fick vi några bilder med oss därifrån.
När vi kom fram till Hobart hittade vi en frisör där Bengt kunde fixa till frissan, han fick pensionärsrabatt också 17aud för en klippning :-) Hårfrisörskan påstod också att hon minsann klippt den danske prinsen också :-) Efter klippningen fick Bengt lugnat sina nerver med den tasmanska ölen Cascade som vi fått rekommenderat som mycket god av Nick, jag tror att både Rickard och Bengt godkände den också, dock har väl dom två aldrig tyckt någon öl varit odrickbar :-).

Dagens höjdpunkt blev besöket på Lark whiskydestilleri, det fanns tre olika att smaka och eventuellt köpa med sig hem och så den 4:e sorten, den allra finaste och dyraste 500ml kostade ca 3700sek och den billigaste ca 1000sek. Det blev inget köp med hem men väl en provsmakning av den finaste, den fick godkänt av grabbarna men båda var överens om att den är inte riktigt prisvärd. Jag och Anneli prövade deras whiskylikör, söt och god med honungssmak.

Frukost på stan morgonen efter innan det var dax att åka vidare till Auckland på New Zealand.

Det sista vi såg av Tasmanien.

Av Ulla Prahl - 16 mars 2016 11:05

Bloggandet försvann när jag inte fick rätt på tekniken mellan överföringen av bilder från mobilen till Ipaden. Och att få internet att fungera har inte heller varit på topp precis. Men nu sitter jag och Bengt i regnigt Byron Bay så jag tänkte försöka få rätt på lite bilder och text här nu. Anneli och Rickard har åkt hem till Sverige efter 4 härliga veckors resande med mycket skratt, god mat och dryck och massvis med upplevelser
Sist jag skrev nåt var när ni var i Perth och skulle till Rottnest Island.

Efter en lång båttur med fina vyer på Swan river kom vi till ön och fick fatt i vars en cykel. Färden gick på grusvägar med dålig skyltning så vi visste inte riktigt var vi var eller vart vi skulle.

Hittade en öde strand där vi tillbringade någon timme innan vi drog vidare på våra cyklar.

Innan vi tog båten hem på eftermiddagen blev det milkshake vid hamnen.

Bör kanske tilläggas att ön är döpt efter de här råttliknande djuren som skuttade kring fritt lite överallt.

Gungade en del på eftermiddagen när båten tog oss tillbaka till Perth.

I Perth hamnade vi av en slump på en koreansk restaurang, där de hade en grill i varje bord. Vi fick in fint kött och massor av tillbehör att tillreda själv. dock fick vi lite hjälp av personalen när dom såg vilka nybörjare vi var på detta.

Morgonen efter hittade vi ett garage där det serverades många olika goda frukostar.

Mitt emot vårt hotell låg ett outletvaruhus, blev en del shoppat där. Jag är inte heller svår på att hitta en klänning :-)

Efter 5 dagar lämnade vi Perth och flög mot Tasmanien och Launcheston, blev ett flygbyte i Melbourne och sista biten gjorde vi resan i detta propellerplan vilket var en ny upplevelse för oss alla 4. Det kändes lite läskigt faktiskt, ganska trångt och väldigt mycket ljud i kabinen. Men vi kom fint fram.

Av Ulla Prahl - 22 februari 2016 15:11

Gatan vi bor på känns sådär, och när vi kom hit så kändes staden grå och sömnig. På förmiddagen i dag tog vi det bara lugnt och gick en stund ner till poolen och framåt kväll tog vi oss ner till city som blev en positiv överraskning.

[Bild]

Vi bestämde oss för att pröva gratisbussen och det gick alldeles utmärkt.

Mysiga gator i city.

Väldigt vackert nere vid hamnen. Vi kollade in läget här eftersom vi ska åka båt härifrån hamnen till Rottnest I-land i morgon.

[Bild]

Fullmåne i kväll verkar det som.

Långt om länge hittade vi en restaurang som var öppen. Fick fantastisk god mat här och även gott vin :-)

Av Ulla Prahl - 22 februari 2016 15:05

[Bild]

Vi bestämde oss för att pröva gratisbussen och det gick alldeles utmärkt.

Mysiga gator i city.

[Bild]

Fullmåne i kväll verkar det som.

Av Ulla Prahl - 17 februari 2016 11:42

Anlände till Melbourne idag vid lunchtid, vi bestämde oss för att ta en taxi istället för Airportbussen men efter en stund på motorvägen ångrade jag nästan det, chauffören gasade och släppte, gasade och släppte, det blev ett jäkla ryckigt åkande. Men belöningen kom när vi kom fram för där stod Anneli och Rickard och väntade :-) Vi fick en bra lägenhet med två sovrum och ett litet vardagsrum, våra kära kompisar hade varit förutseende och köpte hem lite öl,vin,ost och kex och sånt där gott. Så satt vi och pratade och planerade ett par timmar. Just i dag var det kvällsmarknad på Victoria Market så vi tog en promenad dit och tittade runt lite.
Kvällen blev ganska tidigt i säng. Anneli och Rickard har jetlag och jag och Bengt steg upp kl 05 i morse.

Självservice på flygplatsen, slå in dit bokningsnummer, välj sittplats, ta emot boardingkort och bagagetagg som ska sättas på, lägg din väska på bandet och scanna dit boardingkort. Här behövs minsann ingen personal :-)

På Victoria Market. Massa grejor till försäljning och massa matstånd överallt.

Även lite uppvisning med dans.

Väl hemma igen landade vi i soffan med lite dricka innan det blev en tidig nattinatti.
Som vanligt glömde jag att fotografera i dag :-(

Av Ulla Prahl - 16 februari 2016 13:38

Herre Gud, 4 veckor har flugit i väg och det känns som om vi kom i går. Men i morgon bitti bär det av till Melbourne och då möter vi Anneli och Rickard och vi kommer att ha tusen saker att prata om vad vi ska göra de närmaste 4 veckorna.
Här i Manly har vi träffat Bim var och varannan dag och det känns jättehärligt att kunna göra det och jag är så tacksam att vi har ytterligare ett par veckor tillsammans med henne och Joey efter rundresan med Anneli och Rickard. Vi har också hunnit med att vara på stranden, promenera, äta god mat och gjort lite små utflykter i närområdet men mest har vi nog bara varit vilket har känts otroligt lyxigt.
Som vanligt har jag glömt att fotografera både i går och i dag faktiskt, men några bilder har jag nog. Det gamla ordspråket stämmer väl tycker jag - En bild säger mer än tusen ord :-)

Kommer ni ihåg strömavbrottet jag berättade om som hände i söndagskväll? På måndagseftermiddagen var det fortfarande strömavbrott i vissa restauranger och affärer nere i Manly. Vi var i "Dollaraffären" för Bengt behövde köpa en nyckelring till sin ölöppnare, vi fick lysa oss fram med mobilficklampan :-)

I går började vi också packa så smått och det verkar som om katten ville följa med, men då sa Bengt stopp :-)

I dag har jag smygfotograferat, jag gör det i bland när jag tycker jag hittar något som verkar annorlunda, roligt eller konstigt men absolut inte av onda avsikter. Så i dag smygfotograferade jag den här ryggsäcken med en skjorta hängandes över, varför det undrar ni säkert. Jo jag såg en man komma gående längs stranden i badshorts och på ryggen hade han ryggsäcken och en finskjorta och ett par byxor hängandes på en galge på ryggsäcken, sen ställde han sina grejer just så som syns och kastade sig i havet och började simma längs med nätinhängnaden. Han höll på en god stund sen gick han upp och duschade av sig saltvattnet, klädde på sig sina buissneskläder och sen förmodar jag att han gick till båten och till jobbet i Sydney eller nåt. Träning på väg till jobb liksom. Det här var då kanske värdelöst vetande men det är sånt jag spanar på när jag sitter där på stranden och filosoferar, folk kommer och går, vad dem håller på med och sånt där.

Lunchen blev på Wharf Bar, Chili och vitlökspizza med räkor, rysligt god.

Sen ville Bengt gärna gå på Fika Swedish Kitchen och då blev det vanligt bryggkaffe och semla.

I kväll har vi firat Joey´s 25 årsdag med jättegod mat på en Japansk restaurang. Massa smårätter som kom in med jämna mellanrum, otroligt gott. Så japansk mat är nog en ny favorit för min del. Det värsta var det där med att äta med pinnar, det är liksom inte min grej, jag får bara inte till det. Jag kan dock tycka att jag annars är rätt händig och flink i fingrarna med olika pyssel och hantverk och så men att äta med pinnar funkar inte. Tror att Bim har fångat mina försök på bild, själv hade jag inte tid att fotografera om jag skulle hinna med att äta. Måste också erkänna att Bengt kom på tricket efter en stund. Personalen fick ut i köket och rota fram nån gammal kniv och gaffel till mig.

Av Ulla Prahl - 14 februari 2016 12:49

Dagen började som den brukar .....i sakta mak :-) Vi gjorde en en tur med Hop Skip & Jumpbussen till Stocklands köpcentra och köpte lite dricka till eftermiddagen då vi skulle träffa Bim och Joey och deras kompisar och fira Joey som har fyllt 25 år i dag.
Full rulle på stranden med massa festande människor, unga som gamla eftersom det var alla Hjärtans Dag också. Polisen kom förbi och meddelade alla att efter kl 16.00 fick man inte dricka alkohol på allmän plats, alla nickade och höll med, polisen gick vidare och ingen brydde sig, inte polisen heller. Dock var det ingen som blev störig eller överförfriskad och då var det kanske tusen personer där. Framåt kvällen gick vi hem och tog med en pizza på vägen och precis när vi kom in i lägenheten försvann strömmen i precis hela Manly, det blev helt svart. Som tur var visste vi var tändare och ljus fanns och så småningom kunde vi läsa på fb vad andra skrivit, att det hade varit en explosion på en ort alldeles i närheten, möjligtvis gasexplosion, massor av hushåll här har fortfarande gasspis. Vi hörde också tjutande sirener från utryckningsfordon under en längre stund. Efter nån timme kom strömmen tillbaka och vi vet inte riktigt vad som hänt, det där med explosionen är än så länge bara ett rykte.

I går hade grannen fest, det var ett jäkla snackande, sjungande och lite dunkadunka musik på det. På morgonen efter hörde vi granne genom väggen snarka ljudligt, då tänkte vi börja sjunga :-) men ångrade oss igen.

På helgerna invaderas Manly av människor från andra orter, troligtvis pga sina fina stränder. Och då blir det kö på övergångsstället vid Wharfen.

För så klart vill man bada här :-)

När vi satt och väntade på bussen såg vi denna informationen. Cykla mot rött och att inte använda hjälm, jo men det är ju självklart att förstå men att cykla vårdslöst hur bedömer man det?

Hop Skip & Jumpbussen är en gratisbuss som går 3 olika rutter här så den hoppade vi på i dag och tog oss till köpcentrat Stocklands för att köpa några öl och cider till eftermiddagen. När vi skulle åka tillbaka frågade jag chauffören om bussen körde via Fairlight street där vi bor, lite surt svarade han - eventuellt. Okej vi chansade och hoppade på och fick åka en jäkla runda och på köpet se kvarter där vi aldrig varit tidigare. När vi närmade oss där vi ville gå av så har jag lärt mig nu att man får höja sin stämma högt och tydligt och säga - Next stopp please! Och så stannar han bussen där, fiffigt :-) Just den här lite sura chauffören försökte vi blidka med att stoppa några dollar i dricksboxen.

Naturligtvis fick Connie följa med på födelsedagsfirandet, det var ju hennes husse som fyllde år. Till att börja med var hon lite vimsig, mycket dofter överallt som tog hennes uppmärksamhet.

Men Bim är duktig på att hantera henne och fånga hennes uppmärksamhet.

Sen blev hon trött och lite frusen eftersom det började blåsa rejält.

Solnedgång och kväll, de flesta packade ihop och gick hem.

[Bild]

Det gjorde även vi, köpte en pizza på vägen och precis när vi kom innanför dörren gick då strömmen och allt blev svart. Som tur var hittade vi tändare och ljus och kunde äta vår pizza i stearinljusets sken. Ska bli intressant i morgon och höra om det var en gasexplosion eller inte.