Av Ulla Prahl - 3 februari 2016 09:27

Vid två tillfälle i dag har andra uppfattat mig som en som är lite till åren kommen :-) Vet inte riktigt vad jag tycker om det men tanken var förmodligen god och så tjänade vi ekonomiskt på det också. Så ja, jag accepterar väl då då.

Eftersom vi gjort slut på en halv liter sunscreen på 14 dagar behövde vi köpa en ny i dag och när det var klart kastade vi oss på en buss som precis kom. Infarten började jag skramla ihop 7.60 aud men chauffören tog bara emot 3.80 när vi satt oss på ett säte tittade jag på biljetten och då ser jag att han slagit in 2 pensionärsbiljetter :-)

När bussen sen börjar köra märker vi att den inte åker samma håll som den brukar, tittade vi ordentligt på skylten innan vi hoppade på? Nä förmodligen inte riktigt ordentligt. För säkerhets skull tar Bengt fram GPS:en och håller koll :-)

Efter en timmes åkande hamnade vi i Palm Beach, härlig strand längst ut på en udde. det fanns några caféer och en del fina hus men inte mycket mer än så.

Även här finns en naturbassäng för den som inte vill bada i havet.

De jäkla fiskmåsarna förföljer oss lite. Bengt lovade vrida nacken av den här om den bajsade på hans badlakan :-)

Glömde selfiepinnen men det gick ju bra ändå, eller det kan ju diskuteras, vi har en tendens att se lite märkliga ut på foto.

På bussen hem (med pensionärsbiljett) händer då tillfälle två där någon tycker jag ser lite gammal ut :-) En ung tjej reser sig upp och säger - Varsågod och ta min plats. Tack snälla du sa jag och satte mig ner.

På den här bussen fanns även en man som såg lite sjaskig ut, precis där han sitter kommer en apelsin rullande bakifrån, han tar upp den och frågar vem som tappat den och ingen vill kännas vid den. Då frågar han oss om vi vill ha den, vi säger nej tack och att behåll du den själv. Då hör han så klart vi inte är några Locals. Så ett samtal inleds om att vi kommer från Sverige, han frågar om vi har många moskéer och muslimer, vi svarar jo det finns en del. Då säger han att han läst att vi har mycket problem just nu med flyktingar, jo svarar vi lite försiktigt att regeringen har mycket att fixa kring detta nu.
Då knyter mannen näven i luften och säger - standard up and be strong for your country :-) När det blir dax att vi ska gå av och säger hejdå till mannen så ropar han efter oss, här i Australien är vi fria, även tyskarna är fria, förresten har jag en 10 eurosedel i min plånbok.

Märklig man det där, men trevlig ändå.

När vi kom hem hade vi FaceTime samtal med den här lilla tokstollan, hennes mamma och hennes bror Julian. Om vi saknar dem? Jaaaaa.

Av Ulla Prahl - 1 februari 2016 12:29

Just nu vet jag inte vart mina foton har tagit vägen, förmodligen till det det där "molnet" suck. Så nu får jag invänta lämplig tidpunkt för att kunna ringa till Adrian för teknisk support.

I dag har varit en dag med sol, regn, moln, åska och så har de här väderlekarna avlöst varandra med 30-minuters intervaller, man hinner liksom inte ta på badkläderna förrän det är dax med paraply och sen måste man fälla ner det igen så inte blixten slår i paraplyknoppen längst upp.
Vi gick iaf ner till Manly för att göra lite matinköp på Coles, vi passade också på att äta lunch. Jag gjorde en investering och köpte ett par promenadshorts :-) och en t-shirt, Bengt gjorde sin investering i "liköraffären" :-) just i det momentet saknade han Rickard men tröstade sig snabbt tanken - Han kommer ju snart :-)

Efter att vi asat oss upp för backen med alla matvarorna bestämde vi oss för en liten kvällspromenad längs havet, blev inte så lång runda, Bengt har överansträngt sina benhinnor lite och precis när vi vilade lite på en bänk så ringde Mi och Marina, som vi saknar den lille ungen och hennes föräldrar också så klart. Tur det finns FaceTime :-)

Helt plötsligt fanns dagens foto här ändå, jag fattar ingenting, men det är kanske inte nödvändigt :-) Ja det är dagens lunch, fotot tagit av en ickemästerfotograf. Dessutom tror jag Bengt fick en alkoholfri öl till maten :-)

Vi fick skula på hemvägen

Fy vad snabbt jag kommer att kunna gå i dessa shortsen :-)

Vi var inom chemisten och köpte Mylanta, bästa botemedlet mot halsbränna och en annan liten salva mot eksem.

När det var 30 minuters solsken hann vi med en fika på uteplatsen och naturligtvis ville Oliver vara med.

Den här bilden tog till Lukas och Adrian, kommer ni i håg när vi spelade här ifjor? Ni vann ju vars en halv häst :-)

Den här bilden är då mest till Rickard, så han kommer i håg hur skylten ser ut.

Av Ulla Prahl - 31 januari 2016 11:10

Morgonpromenad längs Fairlight Beach.

Vill man inte bada i fria havet kan man ta sig ett dopp i havspoolen.

Åkte med Bim och Joey till Collins Beach i dag, liten mysig strand med klippor runt om. Varmt som hundan i solen ca 30 grader i dag.

Tillfälle att köpa sig en glass när glassabåten kommer.

Här ligger de två utan att ha en aning om att dom fastnat på bild :-)

Hugo´s restaurang har vunnit pris för Sydneys godaste pizzor, kanske därför dom kostar 150-180:- styck. Men jodå, de var jättegoda.

Kvällssolen kastar långa skuggor på Manly Beach och här kan man bara sitta och titta hur länge som helst, mysigt ställe.

Fick bli en liten glass på Yoghurtland :-)

The Corso i kvällssol, Manlys berömda gågata med affärer, restauranger, caféer, gatumusikanter.

Av Ulla Prahl - 30 januari 2016 13:24

Full fart som vanligt längs Manly Beach, strandremsan som vi lärt oss att tycka så mycket om, här händer alltid nåt. Surfare ligger här och väntar på bästa vågen (hur man nu vet när den kommer), Beachvolleyspelare är igång före klockan 8 likaså joggare av alla de slag också vi då - lagommotionärerna :-)

Mitt nya namn Oola, ja varför inte :-)

Det är bra här!

När man blir trött på solen så är det bara att ta sig 50 meter bort till närmsta servering.

Ja och då gjorde vi det :-) Lite dricka och en tysk korv till det.

Till kvällen möte vi upp Bim och precis när vi börjat gå ner till Manly så bröt det ut ett fruktansvärt åskväder med störtregn, blixtarna slog i ett och regnet blev som en vägg. Fy vad läskigt det var.

Men god middag blev det iaf och åska och regn försvann så småningom. På det här stället kan man köpa pizza per löpmeter från 0,5 upptill 3 meter pizza. Att kunna sitta här med Bim känns bara så himla bra och är värt alla långflygningar i världen.

Vår 10:e dag här drar sig mot sitt slut.

Av Ulla Prahl - 29 januari 2016 13:13

För er som känner mig så vet ni att jag i åratal har varit beroende av nässpray, plötsligt kan jag bara bli helt blockerad i näsan och inte minsta lilla luft kan passera och värst har det varit på nätterna eller i samband med att jag dricker rödvin. Efter bara ett par dagars vistelse här så behöver jag inte använda nässpray, vad beror det på tro? Värmen, luftfuktigheten, en viss saltmängd i luften från havet? Ja inte vet jag. Har också märkt att om jag använder balsam i håret så är det stört omöjligt att få till en frisyr så som jag brukar, allt hänger liksom rakt ner och är mjukt som babyhår. Ja det är nåt med klimatet som gör skillnad :-)

På förmiddagen i dag var det rysligt varmt så vi tog en tur till stranden för att svalka oss lite men efter en kort stund tornade molnen upp sig och det blev rejäl störtskur med åska, fram på kvällen fint väder igen. Vi mötte upp Bim och Joey för lite fredagsmys och middag, glömde i stort sett fotografera i dag, blev bara några bilder.

Vattengympa för pensionärer (nä Bengt var inte med)

Vars en smoothie efter morgonpromenaden.

Katterna vi delar lägenhet med har fått loppor :-( Bim fixar piller i morgon som tar död på eländet.

Av Ulla Prahl - 28 januari 2016 13:08

Fattar inte varför vi vaknar så tidigt iofs resulterar det i att vi lägger oss tidigt, detta innebär då att vi har hunnit gå vår morgonpromenad och ätit frukost före kl 9.
I dag kom äntligen solen så vid lunchtid gick vi till stranden och han ligga där ett par timmar och på kvällskvisten var vi bjudna till Bim och Joey på middag. Lilla hunden Connie verkar ha bott in sig nu och har börjat busa lite men på det stora hela är hon ganska duktig ändå...tror jag :-) på lördag blir det dax för puppyschool för henne.

Fin utsikt på morgonpromenaden.

Det verkar som om varje familj i Manly har minst en hund var, ofta två. De flesta hundar går lösa på sina promenader och de bryr sig inte om någon annan människa och stannar aldrig för att nosa på någon annan hund de möter. De här två bilden kom med samma matte och de satte i gång värsta racet på gräsmattan.

Den här lille pippin satt bara och väntade på att jag skulle mista uppmärksamheten över min macka en sekund så han kunde göra ett utfall och knycka den. Men tji fick han och fick gå tomhänt därifrån.

Bim, Joey och Connie på kvällsrunda.

Att jag aldrig lär mig. Trots pilen om vilket håll jag ska titta när jag korsar en gata så tittar ändå alltid åt vänster först, sen blir jag virrig och tittar åt höger och sen vänster igen och sen far huvudet från sida till sida innan jag till sist kommer iväg över gatan.

Av Ulla Prahl - 27 januari 2016 10:11

Eftersom vi vaknar ganska tidigt så försöker vi ta en morgonpromenad längs havet på ena eller andra sidan här i Manly, idag gick vi mot Shelly beach och det var där vi mötte ödlan, iofs ganska vanligt att de dyker upp där men för oss är det så klart väldigt annorlunda.

Vid lunchtid hoppade vi på en Skip Hop and Jumpbuss, en gratisbuss som kör i trakterna runt Manly, det finns 3 olika rundor. Vi chansade och hoppade på en som tog oss till Balgowlah där steg vi av och åt lunch, tittade lite i affärer och hoppade sen på en buss igen och till slut hamnade vi åter i Manly.
Dessvärre lyser solen med sin frånvaro (ja förutom igår då) och de närmaste dagarna verkar också att bli lite mulna :-( Vi får väl planera en utflykt åt nåt annat håll då.

Dagens skräcködla på vägen mot Shelly Beach.

Bengt vågade sig på en nyttig smoothie i dag (fanns inte öl att välja på)

Stolar lämpliga för fisnödiga :-)

Så småningom blev det en öl ändå. Fint att sitta här, alltid nåt att titta på då mycket folk passerar längs stranden.

Om man bortser i från graderna så är det tradigt väder här och verkar att bli så över helgen också. Hade varit kul med sol.

Av Ulla Prahl - 26 januari 2016 09:54

I dag gick man ur huse, det är ju australiensarnas nationaldag. Stranden fullpackad med folk, tält, grillar, kylboxar, flytande soffor ja typ allt du kan tänka dig. Även vi drog oss dit med Bim, Joey, Connie och ett stort gäng av deras vänner.
Idag var också den första riktigt soliga dagen sen vi kom hit, så på sunscreen 30+.

Dagen började dock lite mulet på vår morgonpromenad längs den härliga Manly beach. Här motionerar tusentals människor varje dag och alla på sitt eget sätt.

Som synes så blåste det som tusan men det var bara bra för efter nån timme försvann alla moln.

Möte upp Bim efter hennes morgon-gym. Ja jag vet Bengt "råkade" blunda precis när jag tog bilden :-)

Alla firar Australia Day på stranden med picnic, så även vi.

Känns gött och kunna sitta här med Bim och bara vara :-)

Connie brydde sig inte ett dugg om allt ståhej runt om. Hon somnade i sin koja.

Vi blev också lite trötta av den varma solen, så ett glas vin på uteplatsen satt fint och så fick jag prövat min selfiepinne :-)