Direktlänk till inlägg 17 mars 2016

Tasmanien Roadtrip

Av Ulla Prahl - 17 mars 2016 06:10

När vi landat fick vi kasta oss snabbt som tusan i en taxi för att ta oss till biluthyrningsfirman som skulle stänga om 30 minuter, damen där blev varskodd att vi var på väg så hon var snäll och väntade in oss. Vi fick en stor fin jeepliknande bil med gott om plats. Rickard intog platsen vid ratten och Anneli blev kartläsare, den första sträckan blev runt kvarteret till hotellet, ett enkelt men funktionellt ställe för en natt. Påkvällen intog vi en supergod middag på en lokal krog och därefter hade vi lite kontorsarbete på hotellet där vi satte upp rutten för morgondagen.

Våran bil :-)

Efter någon mil blev första stoppet på en Hallonfarm, hallon odlades i stora tälttäckta gångar med massor av asiatiska arbetare som plockade och packeterade hallonen. Inne i affären kunde vi provsmaka diverse hallonprodukter såsom likör, sylt, chutney. Vi blev så klart tvungna att köpa med oss lite av det som erbjöds.
En halvmil längre bort hittade vi en ostfarm - in och provsmaka och köpte med oss ostar till kvällen. Sen blev det ett litet ölbryggeri där vi också kunde se humlen växa i rader bakom huset, ja naturligtvis blev det inköp även här :-) Sen styrde vi kosan mot en körsbärsfarm och där presenterades ungefär samma produkter som på Hallonfarmen men då med körsbärssmak.

på vår lista hade vi sen ett ciderbryggeri, dessvärre skulle dom ha ett stort bröllop och hade stängt, likaså på ett whiskydestilleri, där var grinden liksom bara låst till vissas besvikelse.

Nu gick färden över bergen och genom täta skogar utan några hus eller byar på långa sträckor, tur vi hade GPS, framåt eftermiddagen kom vi till Craddle Mountain, en väldigt stor nationalpark. Här hade vi bokat två nätter.

Vi fick vars ett litet hus i skogen och direkt vi steg av bilen satt där en liten wallaby i buskaget precis intill, ganska orädd. Vi tog oss en promenad på en av de stigar som fanns i området och ganska snart träffade vi på fler wallabies som skuttade bara några meter före oss och precis intill ingången till receptionen bodde en wombat. På vägen såg vi flera ödlor som kilade förbi. På kvällen smakade vi våra ostar, vin och öl som inhandlats på dagens runda.

Efter stor frukost i matsalen gav vi oss iväg på flera av de rundturer som fanns uppmärkta i området, dock ej den 2-3 timmar :-) Inne i regnskogen var det fantastiskt vackert och trolskt.
På kvällen åt vi en härlig middag i matsalen och dagen efter åkte vi vidare mot Hobart.

Vi tog vägen förbi det berömda wineglass Bay och visst var det vackert men inte helt lätt att hitta vägen dit, men över stock o sten så fick vi några bilder med oss därifrån.
När vi kom fram till Hobart hittade vi en frisör där Bengt kunde fixa till frissan, han fick pensionärsrabatt också 17aud för en klippning :-) Hårfrisörskan påstod också att hon minsann klippt den danske prinsen också :-) Efter klippningen fick Bengt lugnat sina nerver med den tasmanska ölen Cascade som vi fått rekommenderat som mycket god av Nick, jag tror att både Rickard och Bengt godkände den också, dock har väl dom två aldrig tyckt någon öl varit odrickbar :-).

Dagens höjdpunkt blev besöket på Lark whiskydestilleri, det fanns tre olika att smaka och eventuellt köpa med sig hem och så den 4:e sorten, den allra finaste och dyraste 500ml kostade ca 3700sek och den billigaste ca 1000sek. Det blev inget köp med hem men väl en provsmakning av den finaste, den fick godkänt av grabbarna men båda var överens om att den är inte riktigt prisvärd. Jag och Anneli prövade deras whiskylikör, söt och god med honungssmak.

Frukost på stan morgonen efter innan det var dax att åka vidare till Auckland på New Zealand.

Det sista vi såg av Tasmanien.