Av Ulla Prahl - 13 februari 2016 12:45

Vi har varit här i Manly nu i drygt 3 veckor och dagarna går liksom i varandra, när jag frågar Bengt - Vad gjorde vi i går då får han liksom klia sig i håret lite och tänka efter. Det känns som om det gör ingenting faktiskt, vi har glidit runt, promenerat mycket, solat och badat och framför allt träffat Bim och Joey. På onsdag åker vi vidare till Melbourne och då möter vi Anneli och Rickard där och nya äventyr börjar.

En ny skylt har blivit uppsatt vid Wharfen, nu är det inte jättesvårt att hitta runt i Manly men dom har kanske satt upp den mest för att den är fin och lite på skoj.

Efter en dag på stranden med saltvatten, sand och sololåtar i håret så ser man inte bättre ut än så här :-)

Ganska fullt på stranden i dag. Huset i bakgrunden med ett torn är skolan som Bim gick på i 3 år.

Seglingstävlingarna i dag.

Middag med Bim och Joey i kväll. Maten var med libanesisk touche, mycket gott och med annorlunda smaker.

Av Ulla Prahl - 11 februari 2016 11:47

Jo då går man till stranden, vi har aldrig varit intresserade av museum och liknande, däremot gillar vi rätt mycket att sola och bada ett par timmar och precis här är det helt perfekt. Ren fin strand, härligt klart vatten och mycket att titta på runt omkring, nära till olika matställen och rena toaletter när det behövs.

Vi hade lite kontorsarbete vid datorn i förmiddags eftersom vi inte hade någonstans att bo i 6 nätter när vi kommer från Nya Zeeland. Så vi bestämde oss för att boka 2 nätter inne i Sydney på ett lägenhetshotell där vi bott tidigare, det finns tvättmaskin i lägenheten där och det tyckte vi var praktiskt eftersom vi förmodligen har resväskan full med skitiga kläder efter 10 dagar i husbil på Nya Zeeland.
Vi tyckte dock det var lite mycket med 6 nätter i Sydney därför tog vi de andra 4 i Bayron Bay, ligger bara drygt en timmes flygresa från Sydney. Vi bokade det som syns på bilden, ser fint ut men vi har ingen riktig aning ändå. Enligt Bim ska Bayron Bay var ett mysigt ställe med hippiestil, ja det passar kanske oss, vad vet jag :-)

Här sitter Bengt och spanar efter Rickard :-)

I dag hade de då satt upp en skylt där det varnades för Blue Bottles, en slags manet med långa trådar som gör hemskt ont om man får dem på kroppen. Häromdagen hittade jag sådana uppspolade på stranden och tog ett foto på dem liggandes på mitt strandlakan, då hade jag ingen aningen att man skulle akta sig noga för dem. Trots allt var de väldigt fina. Den dagen fick jag en tillsägelse av Bim att jag absolut inte fick röra dem, japp det var redan försent. Några av Bims vänner har nog skrattat gott åt detta, den tokiga mossan från Sverige som inte fattar nåt :-) Bör kanske nämnas att skylten fanns inte uppe den dagen jag "grejade" med dem.

Det blev kvällspromenad i dag eftersom vi hade "kontorsarbete" i morse. Som vanlig mycket aktiviteter längs stranden, joggare, vanliga promenixare, yogaklasser surfare och som här volleybollturnering.

I kväll fuskade vi lite, efter promenaden gick vi hem och åt glass :-)
Sen ringde Mi och Marina, så roligt att se att hon känner igen våra röster och skrattar och blir glad när vi pratar med henne.

Av Ulla Prahl - 10 februari 2016 13:02

Om vår vistelse här började med ganska många mulna dagar så har det svängt nu kan jag säga och naturligtvis klagar vi inte på detta, men man orkar inte vara så kulturell och fara runt på olika ställen.
Så därför tar vi det så lugnt och lever vardagsliv, typ, ja förutom att gå till jobbet då :-) Försöker oss på en rask promenad på morgonen och så pausar vi lite nere kring The Corso och tar en kaffe innan vi tar oss till stranden ett par timmar, i dag var tvungna att bada ca 4 gånger i timmen för att inte bli helt kokta, nej vi klagar inte på detta heller :-)
I kväll blev vi bjudna till Bim o Joey på middag, Bim har blivit en riktig fena på att laga mat måste jag säga, på hennes repertoar fanns tidigare mest Pasta Rosso (pasta med ketchup) ju mindre ingredienser desto bättre.
Så Tack för maten i kväll Bim, det var jättegott.

I dag gick vi till Shelly Beach.

Säker badplats - inga hajar, inga strömmar, inga blue bottles :-)

3 Golden Retriver som simmar med sin husse och här är det både vågor och rätt djupt vatten. Hundarna verkade gilla det och varje gång husse dök under ytan skällde alla tre tills han syntes igen.

Stora Skräcködlan var framme i dag.

Efter promenaden gör vi gärna ett stopp här och fyller på med en vitamindricka.

Glömde så klart ta ett foto på oss när vi åt, en bild på lilla Connie får duga. Hon verkar frisk nu igen som tur är.

Av Ulla Prahl - 9 februari 2016 13:09

Vår plan i dag var att åka till ett litet ställe som heter Rose Bay, man tar båten från Manly och kommer till en liten by med en strand lite restauranger och affärer, när vi kom till Wharfen visade det sig att den båten bara gick på helgen. Vi bestämde om och tog stora båten till Sydney i stället.
När man inte är van vid storstäder så känns det mäktigt på nåt vis när man ser alla höga hus, allt folkvimmel, liv och rörelse precis överallt. Vi promenerade upp längs den gatan vi känner bäst till George street, tittade i lite affärer, tog en tur in i det stora shoppingcentret Westfield och irrade runt där ett tag utan att veta vad vi igentligen ville titta på så vi bestämde oss för att ta oss ut igen och det gjorde vi men hamnade på en helt annan gata :-) Vi var inte helt läst utan hittade rätt igen.
Dagen förflöt med lite mat och drickapauser och jag fick 2 klänningar med mig hem :-)

Den här bilden är från i går och då var vi inte särskilt aktiva. Det blev en dag på stranden och sen Fish&Chips på Wharf Bar, det hade Bengt längtat lite efter, det finns till specialpris på måndagar 16 aud för maten och en öl eller vin, prisvärt :-)

Tror att Budweiser hade kickoff också där på Wharf Bar :-)

Så i dag tog vi stora långsamma båten till Sydney (30 min)

Och lämnade "vår strand" bakom oss

Den här vyn har vi passerat rätt många gånger nu men kan ändå inte låta bli att fotografera den. På alla proffsfotografers bilder av Operahuset ser det så blankt och fint ut men i verkligheten ser det rätt skitigt och gulaktigt ut.

När vi kom av båten möttes vi av de här figurerna, det firas Kinesiskt Nyår nu och liknande skapelser fanns på flera ställen i stan.

Som de här t ex på Martin Place.

Det var nu vi kände att vi behövde en dricka efter vi snurrat runt inne på Westfield och kommit ut på fel gata. Jag kände mig dock ganska nöjd eftersom jag fick med mig en ny klänning.

Trafikstockning på övergångsstället

Efter att jag erövrat ytterligare en klänning tog vi oss ner till kajen som går längs hamnen ut mot Operahuset, där är rysligt trevligt att sitta och titta på folk och båtar och livet i allmänhet. Under tiden passade vi på att äta också.

Här kan man "hälla sig" en stund, inte dumt alls.

Det här stora kryssningsfartyget baxade sig sakta ut från hamnen och gav sig i väg från Sydney.

Strax efter kom den här lilla taxibåten vispande som ettrig geting, ganska stor kontrast de två båtarna.

Operabarerna i kvällssolen.

Sydney är roligt att besöka någon enstaka dag, men väldigt skönt att komma tillbaka till Manly igen.

Och då mötte vi de här 2 sötnosarna Bim och Connie som vi tog en glass med (Connie fick ingen).

Tack för i dag Sydney där borta bakom kullarna, det var trevligt att träffas men vi trivs nog ändå bäst i Manly :-)

Av Ulla Prahl - 7 februari 2016 12:33

Sov rysligt bra i natt efter att jag tagit den där nattabletten och känner mig nu också betydligt piggare efter den där jäkla förkylningen. Även Bengts rivsår på halsen har läkt väldigt bra och lilla Connie har kunnat äta ris o fisk i dag utan att kräkas,det verkar som om vi e på gång igen :-).
Denna söndag började med frukost på Three Beans med Bim, Louise och Ulrike, glömde såklart att ta ett foto på oss där. Sen slappade jag och Bengt på stranden ett par timmar :-) Därefter har vi hunnit med lite hushållsarbete också.

Mina mirakelpiller vid förkylning, Tea Tree oljan kan man ha till nästan allting, jag hade den till ett sår i näsan men man kan tydligen även rengöra golv med den enligt beskrivning på förpackningen :-)

En vanlig söndag på stranden.

På stranden fanns i dag den här typen av tång, har ingen aning om vad det är men rätt fina ändå, små bubblor som smäller när man trycker på dom.

Ja sen blev det dax för lunch.

Efter vårt hushållsarbete i dag tog vi kvällspromenad. Joey har sagt att Bengt ska stretcha vaderna så han inte får ont i benhinnorna, jag sympatistretchar :-)

Liv och rörelse alltid.

I de här fontänerna brukar jag tvätta bort sand från fötterna efter vi varit på stranden, ja inte bara jag typ alla tvättar bort sanden där och alla barn älskar att leka med vattnet.

Läste någonstans att cocosvatten skulle vara bra mot nästan allting, ja det är möjligt att det är men fy fanken va räligt.

Av Ulla Prahl - 6 februari 2016 13:47

Bengt började med förkylning, sen fick katterna loppor, sen fick jag förkylning som fortfarande hänger i, sen rev Oliver Bengt på halsen så han fick ta stelkrampsspruta och i dag är har lilla Connie fått "sommarkräksjuka" eller nåt. Det räcker nu, Tack.
Jag har varit hos Chemisten och köpt Cold & Flu, det är typ alvedon men asken innehåller en tablett som man ska ta på dagen och en annan man ska ta till natten som gör en lite dåsig, nu har jag tagit en sådan och hoppas att jag hinner skriva klart innan jag slocknar :-)
Köpte även Tea Tree Oil att smörja på min såriga näsa.

Dom sa att det skulle bli molnigt i dag, men det var inte så farligt tycker jag.

Vi köpte oss vars ett Turkiskt strandlakan och la oss på stranden ett par timmar.

Vågorna gick höga och det varnades för starka strömmar i högtalarna i ett, t o m banvakterna var halvvägs ut för att hålla koll att ingen försvann.

Vid lunchtid träffade vi vår lilla tös, och Bengt bestämde sig för att busa lite i bakgrunden.

Det var något sportjippo längs stranden i dag och den som ville kunde få prova en sådan här cykel.

Lilla Connie var inte så pigg i dag, har kräkts några gånger och vill inte äta, har sovit jättemycket men verkade dock lite piggare i kväll.

Av Ulla Prahl - 5 februari 2016 11:46

Denna morgon startade kl 05 med en krasch på Bengts sida av sängen, jag for väl upp och hade ingen aning om vad som hänt. Efter viss förvirring när vi tänt lampan och Bengt står med blodet rinnande längs halsen kan han förklara att katten Oliver spatserade över hans bröst och över på sängbordet, när Bengt puttade till honom så blev han förmodligen rädd och hoppade tillbaka rakt på Bengts hals och satte klorna i honom.
Såret går tvärs över struphuvudet och ser till en början rätt läskigt ut, vi tvättar så gott det går med kallt vatten (fanns inget annat att tillgå). Blödningen stoppar iaf och vi försöker sova en stund till. Efter frukost gåt vi till Apoteket och förklarar vad som hänt, vi köper en antiseptisk salva, vi blir också rekommenderade att rådfråga en doktor så vi traskar dit och sätter oss att vänta, bara två före i kön och vi behöver inte vänta mer än 15 minuter.
En väldigt liten tunn kvinnlig doktor kallar in oss och förklarar att det ser trots allt bra ut med såren men för säkerhets skull vill hon ge en stelkrampsspruta och då får det bli så. Hon skriver även ut ett recept på antibiotika som Bengt kan börja ta om det skulle inflammera men då får man i te dricka alkohol så därför är det inte uthämtat ännu :-)

Det var här katten landade med klorna, ser inte så farligt ut men det blödde rätt rejält till en början.

Sen tyckte katten att han skulle ha kontroll över min IPad, men då sa jag till på skarpen.

Efter doktorsbesöket testade vi att vara lite kulturella och gick på ett galleri, det var så där. Det är nog inte vår cup of Tea precis. Just den här målningen heter Balkongen.

Eftersom det då var lite synd om Bengt i dag så tog vi en dricka på 4 Pines. De har ett eget bryggeri som man kan titta in i och där bryggs en förfärlig massa öl. Bengt valde en Red Ale.

På eftermiddagen behövde vi en powernapp men sen tog vi oss till Manly Grill för kvällsmat. Ja jag vet Bengt har svårt för att hålla munnen stängd när det ska fotograferas :-)

Eftersom det är fredagskväll står polisen standby på The Corso (gågatan). Känns tryggt att veta att dom är där.

Av Ulla Prahl - 4 februari 2016 11:33

Vaknade med förkylning,täppt i näsan och förkylningshuvudvärk så idag har varit en dag i lathetens tecken. Rickard frågade mig över FB om det var en mans förkylning, och ja så känns det faktiskt. Då förstår ni säkert att det okej att gnälla lite :-). Vid lunch tog vi oss iaf ner till Manly för att handla lite då Bim o Joey skulle komma för kvällsmat. Hann med en liten lur på sängen innan det blev dax att fixa maten
Vi gjorde semlor ala Australia. Mandelmassa gick inte att hitta så vi köpte marsipanbröd och skivade och la i, blev inte så dumt det heller.

Molnigt och blåsigt så jag är glad att jag slapp åka båten in till Sydney.

På torsdagarna har dom 10 dollar steak på Wharf Bar, blir ca 60 sek och det tycker jag den var värd.

Efter vi varit och handlat blåste det galet mycket.

Oliver är lite skeptisk till att vi bor i hop, här håller han noga koll på Bengt som grejar på uteplatsen.

Också ett lite FaceTime samtal med den här godingen. Vi sitter här på andra sidan jordklotet och gör roliga ljud och grimaser till henne, ser ju så klart tokigt ut, men det bryr vi oss inte så mycket om. Marina sitter hemma hos sig och vill helst bara stoppa telefonen i munnen :-)